Presserum
Kære journalist
Vi hjælper dig gerne med inspiration til artikler, kommentarer til aktuelle emner, casepersoner til interview og fakta om hjerneskader.
Morten Lorenzen – Direktør
Kontakt Morten hvis du har brug for en udtalelse fra foreningen, en kommentar til en aktuel sag eller et interview som haster.
Susan Søgaard – Kommunikationschef
Kontakt Susan hvis du har brug for en caseperson til en artikel eller en udsendelse, baggrundsinfo eller inspiration til en artikel.
✆ 6063 4063
Send en mail til vores kommunikationsfolk med følgende info:
- Hvem søger du? Sørg for at have tænk over hvilke krav du har – Hvilken aldersgruppe søger du? Køn? Geografi? Hvor længe skal/må de have været ramt eller pårørende? Skal hjerneskaden have en specifik årsag? Er det nogle bestemte følger eller problemstillinger du er interesseret i?
- Hvorfor søger du? Hvad er du i gang med og hvorfor? Hvad skal det bruges til? Hvem kommer til at se det?
- Hvordan skal interviewet foregå? Er det telefonisk eller personligt? I interviewpersonens hjem eller et andet sted?
- Hvor lang tid varer interviewet? Er der eventuelt noget personen skal forberede sig på?
- Hvornår skal interviewet gennemføres?
- Hvad skal interviewpersonen gøre for at melde sig? Hvordan kontakter de dig?
Gode råd
Beskriv hvad du søger så præcist som muligt.
Lav ikke for skrappe krav – det kan betyde at vi ikke kan nå at finde hvad du søger, i tide.
Giv alle et svar – også hvis du får flere henvendelser end du skal bruge, eller hvis personen ikke helt matcher det du leder efter. Dem som melder sig, lægger ofte meget energi i at formulere et svar til dig. Og som ramt og pårørende er ens energi yderst værdifuld.
Som forening har vi en vision om at de ressourcer vi har, skal hjælpe flest muligt medlemmer. Derfor har vi ikke mulighed for at hjælpe dig med at få udgivet en bog. Der ligger nemlig rigtig mange timers arbejde i en bogudgivelse som vi ville være nødt til at tage fra andre opgaver. Som eksempel skal der ofte mange gennemskrivninger og gennemlæsninger til. Der skal søges om eventuel støtte. Og der skal læses korrektur flere gange. Typisk får vi i foreningen 2-3 henvendelser om hjælp til bogudgivelser i løbet af en uge. Det vil kræve mere end en fuldtidsmedarbejder at honorere dette.
Vi forstår naturligvis godt at der er et enormt behov for at få sat ord på sine oplevelser, når man selv eller en af ens nærmeste er blevet ramt af en hjerneskade. Og mange oplever at blive opfordret at deres omgivelser til at dele deres historier. Og med rette. For i næsten hver eneste historie om en hjerneskade er der noget som kan hjælpe andre i den situation de er i.
Vi tror på at det hjælper at dele – og derfor tilbyder vi mulighed for at deltage i grupper med ligesindede, skrive på vores blog, få udgivet tekster på vores hjemmeside og deltage i interview til medlemsblad, hjemmeside, videoklip og podcast.
I forbindelse med en bogudgivelse kan vi tilbyde
- Et par enkelte gennemlæsninger af udvalgte afsnit hvor vi giver sparring på indhold og form med henblik på at bogens forfatter selv skal kunne optimere på indholdet. Hvor meget vi kan tilbyde, afhænger af både format, indhold, og hvor gennemarbejdet indholdet er på gennemlæsningstidspunktet.
- Hjælp til at finde cases og kontakter til interview (hvis dette er relevant for bogen).
- Forord til bogen og eventuelt en forhåndsanmeldelse til cover og/eller pressemeddelelse.
- Formidling/markedsføring af en eventuel bog ved og efter udgivelse. Til det kan vi bruge de platforme vi har (sociale medier, hjemmeside, medlemblad og lignende) til at gøre opmærksom på bogen.
Vi kan ikke tilbyde
- at hjælpe med ansøgning om midler til udgivelsen
- at hjælpe med at finde et forlag der vil udgive
- at hjælpe med at lave selvudgivelser
- at læse korrektur på bogen
- økonomisk støtte til udgivelsen
Vi anbefaler
Et generelt råd er at tænke godt over fortællingens placering i de udgivelser allerede findes. Mange hjerneskaderamte og pårørende har allerede udgivet deres oplevelse, og hvert år kommer et par nye til. Det betyder IKKE at fortællingen ikke er vigtig, men det betyder at det kan være svært at skabe interesse i markedet hvis man ikke har et eller andet særligt at sælge den på. Find ud af hvad der skiller netop din fortælling ud fra de øvrige. Hvorfor er den noget særligt? Hvordan kan du få forlaget til at tro på dit manuskript frem for de andres?
Andre, der har været igennem skriveprocessen, har haft stor glæde af at have løbende sparring med for eksempel en terapeut, neuropsykolog eller anden fagperson, som de har været tætte på et stykke vej i forløbet.
I vores netværksgrupper sidder ligesindede, der meget gerne bidrager med med gennemlæsning, kommentarer og sparring. De kan være en værdifuld kilde til at få prioriteret og vinklet indholdet bedst muligt. Brug ligesindede – der er mange som gerne vil hjælpe.