Mødet med systemet

Når vi snakker med vores medlemmer, er der et tema der ofte går igen. Systemet som fjenden. Den der modarbejder mulighederne for både overlevende og pårørende efter en hjerneskade.

Udefra set er det svært at forstå hvorfor det ikke er hjerneskaden man er vred på. Hvorfor det ikke er hjerneskaden der er den største skurk – det er trods alt den der forandrede livet med ét for de over 120.000 hjerneskadede og deres pårørende. Hvorfor al den vrede mod det system som i bund og grund skal hjælpe én tilbage til et liv der er værd at leve?

Svaret er naturligvis ikke sort og hvidt, men rigtig mange familier oplever frustrationer i kontakten med systemet – i en grad hvor nogle får kvalme, rysteture eller epilepsianfald før mødet med en sagsbehandler. Den enkelte har vanskeligt ved at have tillid til systemets vilje til at hjælpe.

Hvad man har brug for i kontakten med systemet:

    • At den enkelte fagperson har viden om og overblik over mulighederne – og gerne vil  hjælpe familien med at navigere i systemet.
    • At man kan føle sig tryg og have tillid til at fagpersonen ønsker at hjælpe én på bedste mulige vis – fagpersonen må ikke skjule noget for en.
    • At man føler sig hørt og forstået, og at fagpersonen er interesseret i at sætte sig ind i den enkelte families situation og behov.
    • At fagpersonen tager sig tid til at lytte og tydeligt viser at man er en person og ikke bare en sag i den bunke der i øvrigt er alt for stor.
    • At man får bekræftet at ens reaktioner og handlinger er normale i situationen – fagpersonen bør ikke antyde at de er irrationelle og uigennemtænkte.
    • At føle at der hele tiden er en eller anden form for fremskridt – i genoptræningen og sagsbehandlingen – forløbet må ikke stagnere.
    • At man får lov at bevare troen på og håbet om at der stadig kan ske fremskridt – fagpersonen bør ikke fjerne alt håb.
    • At man får redskaber til at håndtere sin situation – herunder at man bliver klædt på til at kunne kommunikere med systemet og får mulighed for at tale med ligesindende.
    • At de beslutninger der træffes i forbindelse med ens forløb, er logiske og sammenhængende – de må ikke virke tilfældige og afhængige af hvem der lige har kigget på sagen.

Link til viden

Viden for pårørende

Pårørende

At være pårørende er ingen dans på roser. Få viden og råd.

Kenneth Kinastowskis blog

Brevkasse

Har du spørgsmål til fagpersoner? Få svar i brevkassen.

Blog

Hvordan lever man med følgerne hverdagen? Følg med i bloggernes hverdag.

Støt Hjerneskadeforeningens arbejde med at formidle livet med en hjerneskade

Bliv medlem

Hele husstanden glæde af foreningens tilbud for kun 250,- om året.

Skade

Støt os

Din støtte er vigtig i arbejdet for at sikre liv der leves, i de ramte familier.

Sociale medier

Følg os

Vi har de allerbedste fans på Facebook. Du må godt blive en af dem!

Kommenter på artiklen

Hjælp os med at gøre artiklen endnu bedre. Hvad er dine oplevelser i mødet med systemet? Hvad har hjulpet? Hvad har manglet?