Jeg var så ked af mig selv”: I klippet fortæller Brian om de første år efter skaden, hvordan han skubbede folk fra sig, og hvordan han stille og roligt begyndte at møde verden igen.

Få selvværdet i vejret

Hvordan du tænker om dig selv, står ikke mejslet i sten. Det kan du ændre på. Ved at være bevidst om dine tanker om dig selv – og ved være indstillet på at ændre dem – kan du over tid få dit selvværd i vejret, endda med stor sandsynlighed for at det bliver der. Dit selvværd er naturligvis ikke alene grundlagt på baggrund af dine egne tanker. Der er mange faktorer som har indflydelse, men dine egne tanker er det sted hvor du aktivt kan gøre en forskel for dig selv.

Skru op for det positive og ned for det negative. Læg mere mærke til dine dine evner frem for dine begrænsninger. Hold fokus på og forbedr dine evner, mens du respekterer – ikke ignorerer – de begrænsninger som hjerneskaden giver. Det vil få dig til at værdsætte det du kan, så du får det bedre med dig selv.

Lad være med at lave urealistiske sammenligninger. Har du en ven som løber marathon, kan du selvfølgelig ikke gøre det hvis du selv sidder i kørestol (men du kan måske køre ved siden af under en træningstur). Har du en i familien der laver stor gourmetmiddag til 12 personer kan du selvfølgelig ikke gøre det samme hvis du ikke kan overskue en opskrift (men du kan måske bestille mad som alle kan lide, fra et sted i nærheden).

Sæt realistiske mål som tager hensyn til dine begrænsninger. Måske kan du godt læse en bog, bare ikke lige så hurtigt som din ægtefælle. Eller du kan godt deltage i den fest I er inviteret til, du går bare tidligere hjem end de andre.

Pas på med at overgeneralisere. Fordi der er noget du ikke kan, betyder det ikke at du ikke kan noget som helst. Du er ikke en komplet fiasko fordi du brænder kartoflerne på. Du er ikke en rigtig dårlig ven fordi du aflyser en aftale. Du er ikke et dårligt menneske fordi du kommer til at råbe af din familie i et presset øjeblik.

Smid “burde” ud af dit ordforråd. Du bør ikke gøre noget du ikke kan. Tænker du hele tiden: Jeg burde [være færdig med at rydde op når familien kommer hjem, have læst den her tekst til i morgen, kunne klare vasketøjet uden hjælp], så vil du føle at du fejler. Det er vigtigt at du giver dig selv ekstra snor, og også at du tænker: Hvordan? Hvem kan hjælpe mig med det her?

Værdsæt dig selv. Den du er – inklusiv din hjerneskade. Hjerneskaden kan være svær at holde af, men prøv alligevel. Lav en liste over dine styrker, og forsøg at få dine personlige teknikker og strategier i hverdagen med på listen. De ting du har lært – eller er ved at lære – at mestre. Tænk også på om hjerneskaden har givet dig nogle fordele. Det er slet ikke usædvanligt.

[Kilde: http://www.brainline.org/content/2009/05/who-me-self-esteem-for-people-with-disabilities.html]

7 korte om hjerneskade - frem til accept

Inspiration - Sagsbehandling

Tegneserie

Læs Sune Hansens skarpe tegneserie om en hjerneskadets oplevelse med den kommunale sagsbehandling.

Hjerneskadebloggen

Hjerneskadeblog

På hjerneskadebloggen kan du læse om andres oplevelser i forbindelse med genoptræning og sagsbehandling.

Støt Hjerneskadeforeningens arbejde med at formidle livet med en hjerneskade

Brevkasse

Er du i tvivl, så spørg brevkassen. Vores socialrådgivere og samarbejdspartnere svarer på det meste.

Hvem er du?

Tænker du mon på dig selv som to personer – den der var før, og den der er nu? Skriv gerne din egen oplevelse i kommentarfeltet herunder.