Håndter din ensomhed

Manglende energi, for meget larm, vanskeligheder ved at kommunikere og angst for at blive såret eller afvist er nogle af de barrierer som oftest bringes på banen i forhold til at skulle bryde ud af sin ensomhed. Men ingen forventer at du bare kan hoppe direkte ud af ensomheden. Tag i stedet små og rolige skridt væk fra den.

FIND ELLER GENFIND INTERESSER
En hobby gør dig gladere, men lige så vigtigt giver den dig noget at tale med andre om. Mal, strik, løs sudoku, skriv digte, skyd med bue og pil, spil klaver eller saml på kuglepenne – bare du vælger noget som du har elsket at gøre før, eller noget som du altid har drømt om at gøre. Find gerne en anden at dyrke interessen med.

TAG IMOD HJÆLP
Mange føler ikke at de kan bruge den hjælp de får tilbudt, fordi de ikke kan overskue (eller tør) det som hjælpen kræver. Hvis du afviser igen og igen, holder tilbuddene op med at komme. Er det så ikke bedre at sætte betingelser for hvordan pågældende hjælp skal gives? At tage imod hjælp er ofte en måde at tale og være sammen med andre på – eller
en mulighed for at komme ud og møde andre. Mange ved faktisk ikke hvilken hjælp de har brug for, og derfor ved andre heller ikke hvordan de skal hjælpe. Det kan gøre samværet akavet hvis dit netværk gerne vil hjælpe, men du ikke giver dem lov.

BLIV FRIVILLIG
At hjælpe andre føles godt. At hjælpe andre er også lig med at have kontakt med andre. Mange steder kan du blive frivillig på dine egne betingelser. Søg i dit lokalområde efter klubber, kirker, besøgsvenner eller foreninger med butikker eller lokalafdelinger hvor din hjælp vil blive værdsat. Tag gerne kontakt til din lokale afdeling af Hjerneskadeforeningen hvis du vil arbejde frivilligt sammen med ligesindede.

MØD MENNESKER
Du får kun nye relationer ved at være åben, venlig og tålmodig – og det sker måske ikke med den første du rækker ud til. Er du mobil, så tag ud. Find arrangementer og kurser som er gratis eller billige. Er du ikke mobil – eller har du social angst i en grad så det praktisk talt er umuligt at komme ud – er internettet en mulighed. Find sider og grupper med ligesindede, deltag i debatter, del dine tanker og erfaringer. Det er vigtigt at du finder et eller flere rum på internettet hvor du føler dig tryg, og som giver mere energi end de tager. Stop kontakten hvis en anden på nettet gør dig ked af det eller utryg.

GØR DIT BEDSTE FOR AT VÆRE EN GOD VEN
Vis andre at du er interesseret. Stil spørgsmål, kommuniker positivt og lyt mere end du taler. Bliver du nemt distraheret så fjern distraktionerne i det omfang det kan lade sig gøre. Kan du ikke overholde en aftale, så giv besked. Bliver du såret eller sårer du andre, så forklar. Fortæl hvordan du føler, men uden bebrejdelse. Tilgiv og prøv at forstå. Alle forhold går op og ned – gode forhold kan bære det.

VÆR GOD VED DIN KROP
Sund kost, motion og pauser er klassiske råd som du har hørt til bevidstløshed. Men langt de fleste oplever at det at være god ved sin krop giver mere energi og bedre velbefindende – og det kan påvirke selvværdet i en grad hvor du får lyst til at møde og tale med nye mennesker. Har du svært ved at tage initiativ eller holde dig selv fast på en beslutning, kan det hjælpe at lave aftaler med andre om at motionere eller spise sammen. Alkohol kan forstærke dine negative følelser så pas på – især hvis du har svært ved at sige nej. For meget alkohol får andre mennesker til at trække sig væk.

TAG KONTAKT
Lad venner og familie vide at du gerne vil være sammen med dem – også når du ikke kan. Måske du er fyldt til randen af negative følelser, skuffelser og lave forventninger som vil skinne igennem når du skriver til dem. Det kan hjælpe først at skrive det du gerne vil sige, ned til dig selv. Når du er kommet af med det, kan du fokusere på at skrive det hele igen mere positivt (og langt kortere) i den mail eller sms som du vil sende afsted.

BRUG ALENETIDEN MED OMTANKE
Det er ikke ualmindeligt at hjerneskaderamte fortæller at de føler sig mere ensomme i selskab med andre, end de gør når de er alene. Alenetid er ok, men ikke for meget. Brug den på at tænke positive tanker – særligt om dig selv. Giv dig selv troen på at du er en person andre kan lide at være sammen med. Gør noget ud af dig selv. Skab en rar atmosfære (du ved bedst hvad der føles rart for dig). Overvej om du har lyst, energi og mulighed for et kæledyr at være “alene” med.

SØG HJÆLP
Søg hjælp hvis du føler dig overvældet og ikke kan se en vej ud af ensomheden. Rækker netværket ikke, så tag kontakt til en professionel som din egen læge eller en kontaktperson i kommunen som du er tryg ved.