I klippet fortæller journalist og  forfatter Karin Mørch om hvor vigtigt det er af og til at holde fri fra sygdom.

FØRSTEHJÆLP I HVERDAGEN
Du kender det sikkert. Velmenende venner, kolleger og familie som minder dig om at du også skal passe på dig selv. Det store spørgsmål som pårørende er: HVORDAN OG HVORNÅR?

Nemmere sagt end gjort

Hvad er der er afslapning for den ene, kan være stressende for den anden, men fælles for pårørende er, at det er svært at finde tid til at passe på sig selv. Også selvom man godt ved hvor vigtigt det er, hvis man selv vil undgå at blive syg. Disse råd løser ikke problemerne, men de kan måske hjælpe dig i hverdagen.

Bevæg dig

Du behøver ikke afsætte en time i motionscentret eller have et løbebånd i stuen, men sørg for at få motion – gerne i små doser mange gange i løbet af en dag. Husk også at en del husarbejde og en gåtur med hunden tæller med. Få pauser med bevægelse ind i dit stramme skema, så kommer du nemmere igennem dagen.

Få en læge du stoler på

Din egen læge kan hjæpe dig og sørge for at holde øje med både dit mentale og dit fysiske helbred. Men stoler du ikke på din læge, har du ikke lyst til at tage derhen og venter måske alt for længe. Har du ikke tillid til din læge, så overvej et skifte.

Glem omgivelserne – bare i få minutter

Find på aktiviteter som du kan fokusere på i korte tidsrum ad gangen – aktiviteter som ikke giver nederlag eller negative tanker. Tegn mønstre, læg puslespil, løs krydsord eller suduko, lav åndedrætsøvelser, spil små spil på iPad, telefon eller computer eller farvelæg mandaler eller andre motiver.

Glæd dig selv

Efter en hjerneskade kan pengene være blevet meget små i familien – og du får måske dårlig samvittighed hver gang du bruger en krone på dig selv. Men giv dig selv lov til en gave engang imellem – en lille, men velduftende buket, en god og ikke for lang bog eller en tur til frisøren. Kan du slet ingen tid eller økonomi finde, så kan bare det at plukke en blomst eller nogle grene, tænde et stearinlys eller tage et ekstra bad, give en smule mental energi som kan vare mange dage.

Hold fast i en interesse

De personlige interesser er ofte noget af det første man skærer væk i livet som pårørende. Og ja, du har nok ikke mulighed for at tage afsted fire aftener om ugen, men kan du beholde en aktivitet som du tager afsted til en gang om ugen, eller er der et håndarbejde som du holder af, så giv dig selv tid til det.

Hold fast i dit job

For mange pårørende bliver ens eget job pludselig udsat. Der er både risiko for at du ikke kan overskue at tage afsted, eller at der er så mange situationer som kræver din tilstedeværelse, at chefen siger stop. Hvis du på nogen måde kan, så hold fast dit job – eventuelt på nedsat tid. Det vil give et nødvendigt afbræk i hverdagen så du ikke kommer til at føle at du “bare” er en pårørende.

Hold kontakt til dem du holder af

Dine venner er vigtige for hvordan du har det. Kan du ikke komme ud og møde dem så ofte som før, så hold kontakt på telefon, sms, e-mail og sociale medier. Det er ok at sende en fælles mail til en gruppe venner for at holde dem opdaterede og vise at du stadig gerne vil have dem i dit liv.

Skriv alt det du orker

Skriv dine oplevelser, dine følelser, dine frustrationer. Skriv de positive ting, de fremskridt du ser. Du kan føre journal eller dagbog systematisk eller skrive når du har noget på hjerte. Dine ord vil hjælpe dig mens du skriver, og de vil hjælpe dig senere til at kunne se den udvikling du og familien har været igennem.

Sov så meget som du har brug for

Søvn er vigtigt. Uden søvn fungerer hverken krop eller hjerne og mangler du søvn over en lang periode, er det med stor risiko for at blive syg. Det er fristende at bruge de sene aftener, natten eller tidlige morgener mens resten af familien sover, til at få ordnet vasketøjet, men du har lige så meget brug for din søvn som andre. Vær benhård og skær opgaver fra, eller uddeleger til familien, måske endda venner. Man kan blive overrasket over hvor mange der gerne vil hjælpe, hvis man husker at spørge, og husker at være konkret omkring hvad man har brug for.

Spis rigtigt

Spis regelmæssigt. Spis sundt. Spis hverken for meget eller for lidt. Der er et hav af steder du kan få information om hvordan du bedst planlægger dine måltider og snacks, og hvilke ting der får hjernen til at trives. Du ved selv bedre end nogen, om du bør ændre noget på dine spisevaner. At spise rigtigt er vigtigt for pårørende. Der er brug for al den energi som kan mønstres.

Tal med andre pårørende

Sidst, men på ingen måde mindst: Find andre pårørende at dele dine oplevelser og erfaringer med. Vi kan ikke understrege betydningen af at være med i netværksgrupper med ligesindede. Du får et sted at læsse af blandt andre der forstår, at stille dine spørgsmål, at knytte nye venskaber, at føle dig mindre alene – samtidig med at du hjælper andre når du deler. Brug vores samtaleforum, netværksgrupper på Facebook eller lokale møder.

Videre med livet

Esther og Boaz Heller er mor og søn og begge pårørende. De har sammen lavet filmen “Videre med livet” som handler om hvordan pårørende lever videre på de nye livsbetingelser.
I dette klip fra filmen møder du Birte og Jon.

Støt Hjerneskadeforeningens arbejde med at formidle livet med en hjerneskade

Bliv medlem

Når du melder dig ind, får hele husstanden glæde af foreningens tilbud for kun 250,- om året.

Hjerneskadebloggen

Hjerneskadeblog

På hjerneskadebloggen kan du læse hvordan andre familier klarer hverdagen med en hjerneskade(t).

Støt Hjerneskadeforeningens arbejde med at formidle livet med en hjerneskade

Brevkasse

Spørg brevkassen. Vores socialrådgivere og samarbejdspartnere svarer på det meste.

Har du noget på hjerte?

Tilføjelser, rettelser eller kommentarer til indholdet kan du skrive her.
Vi vil også meget gerne høre om hvad du selv har gjort for at passe på dig selv som pårørende – og hvilke gode råd du har til andre i en lignende situation.