Råd til mig selv

Vi spurgte vores Facebookfølgere – både ramte og pårørende – hvilket råd de gerne ville kunne rejse tilbage til begyndelsen og give sig selv. Herunder opsummerer vi de vigtige råd, men du kan også vælge at klikke på opslaget og læse alle svarene.

TÅLMODIGHED
Hav tålmodighed, for det kommer til at tage tid. Det er en god ide at tage et skridt ad gangen, men samtidig være bevidst om og forsøge at acceptere at det bliver et langt forløb.

ACCEPT
Accepter det du ikke kan ændre på. At tingene aldrig bliver som før. At du nu er tovholder på hele forløbet. Accepten kan være rigtig svær at finde, men det er helt sikkert, at hele situationen bliver bedre, når du har fundet den.

KRAV
Stil krav til personalet – forlang svar på dine spørgsmål og forlang uddybninger. Forlang planer for hvad der skal ske. Stil også krav til din omverden. Bed om hjælp, men sørg også for at tage imod hjælp. Du kan IKKE klare det hele selv.

KAMP
Kæmp for behandling, for genoptræning, for den hjælp den ramte og familien har brug for.

HANDLING
Vent ikke og ser om der sker noget. For eksempel ved hverken egen læge eller kommune noget om at den ramte er indlagt, hvis de ikke har fået det at vide. Du må gerne kontakte dem selv.

SAMARBEJDE
Du kommer til at møde mange fagpersoner fra en masse fagområder. Samarbejd så godt du overhovedet kan.

INFORMATION
Hold din omverden orienteret. Du behøver ikke selv sidde og ringe eller skrive til alle. Find for eksempel en enkelt person som du har kontakt med, og aftal at denne give informationerne videre til de personer du har brug for er opdaterede.

TRO
Tro på dig selv. Tro på at du kender den ramte bedst, og at den viden er vigtig. Hvis noget føles helt forkert, så råb op.

TILGIVELSE
Tilgiv dig selv for alt det som gik forud for det som er sket nu. Tilgiv dig selv for dine tanker og følelser. Tilgiv også den ramte for at være syg nu. Det er ikke nogens skyld.

TILLID TIL FREMTIDEN
Tro på at det bliver bedre!

OMSORG
Vis omsorg og respekt for den ramte, uanset hvor medtaget hjernen er. Følgerne efter en hjerneskade kan godt være hårde at blive konfronteret med, og man kan miste tålmodigheden og føle irritation og vrede. Men den ramte kan ikke gøre for det, og det er også for tidligt at sige med sikkerhed hvor store og varige skaderne ender med at være.

EGENOMSORG
Husk også dig selv. Som primær pårørende er der mange som har brug for at du passer på dig selv. Det er på ingen måde nemt, men det er nødvendigt. Begynd med at trække vejret og få taget nogle små pauser. Brug tid alene, men brug også tid sammen med personer som kan give et afbræk. Husk at det er ok at grine og lave sjov selvom den ramte lige nu ikke kan være en del af det.

AFLASTNING
Fjern opgaver fra dig selv. Du behøver ikke lave det hele, og ikke alting behøver blive gjort. Fjern det som ikke er nødvendigt, og uddeleger opgaver til dit netværk. Sandsynligvis vil personerne omkring dig gerne hjælpe, men de ved ikke hvordan. Lad dem overtage nogle af de praktiske ting.

ÅBENHED
Den ramte har nok forandret sig. Måske er det ikke tydeligt endnu hvordan, og måske går der lang tid før nogen af jer forstår det. Vær indstillet på at du skal lære en ny person at kende, men også på at der kan gå tid før personen begynder at lære sig selv at kende.